Höstfiske efter gösen när det är som bäst.

I veckan körde jag ett ordentligt göspass igen. Till en början var ett trollingpass efter gäddan inplanerat men till slut föll valet ändå på gösen. När jag beger mig ut i de utlovade 3m/s blir jag rosenrasande då det aldrig gått större vågor på den här sjön när jag varit där, återigen stämmer siarnas prognoser inte in på vad som utlovats. Svordomarna flödar och det studsar ordentligt i båten när jag letar mig in mot en lävik där jag tidigare aldrig haft bra fiske.

Även gösarna hade skyggat blåsten och letat sig in på läsidan, redan på första släppet landas en riktigt fin fisk en bit över 6kg.
IMG_9402

Fisket fortsätter vara bra hela förmiddagen och i stort sätt varenda fisk jag bestämmer mig för att stanna på slukar betet, en handfull fisk runt 4-5kg landas.
34

En riktig buss parkeras under båten och ytterligare en fin gös nära 8kgs gränsen landas. Denna fisk följde efter betet ända upp till 3 meter och nosade länge innan den klev på.
IMG_9423

En fisk som inte brukar nosa på betet lika länge är gäddan, den här gjorde heller inget undantag. Detta eko var märkligt, jag fiskade riktigt länge på ett brutalt eko ca metern från botten. Jag fick inte en reaktion på ekot men plötsligt sjöng det till ordentligt i spöt – ekot jag fiskade på fanns dock kvar på ekolodet och ingen reaktion syntes… Fisken kom alltså troligen in från sidan och tog betet, en helt brutalt stark gädda som jag inte kunde rubba en halvmeter under en lång tid. Hon stod bara som satt med botten under en väldigt lång tid innan idiotrusningarna började,

IMG_9444
Gädda nr2 över 10kg på vertikal i år, dessa bjuder upp till en helt ofattbar kamp på den tunna utrustningen vilket gör det sjukt roligt. En nacke lika bred och vältränad som Börje Salmings och en buk fullmatad med betesfisk.

 

Har fullt upp under en längre tid framöver så troligtvis kommer bloggen gå i ide fram tills slutet av Oktober, mycket resor, tävlingar på gång. Uppdateringarna som kommer hoppas jag kunna leverera några riktiga as!

/ Rikard Jonsson

3 responses to “Höstfiske efter gösen när det är som bäst.

  1. Grymt fiske för årstiden. Här har gösen varit grinig länge och en större pelagisk fisk på 6-8 timmar är bra. Förmodar att sjön är en hemlis? Betet däremot får du gärna dela med dig av, det är alltid intressant.

    • Tja Joakim, sjöarna jag fiskar i håller jag alltid för mig själv. Inte för att vara girig utan för att om ”fel folk” reda på det kan det få förödande konsekvenser, något som jag redan erfarit i en utav sjöarna jag fiskar i. Det gäller att ligga i för att hitta sina vatten, förra året åkte jag 3500 mil med min bil i jakten på bra vatten. Det bete som fungerat bäst för mig nu på hösten är Savage-Gear Sandeel i färgen Real Pearl tillsammans med ett 28g huvud, en annan jigg att rekommendera i vissa sjöar och dagar är Fin-S 10″, större beten verkar ibland kunna trigga de tröga gösarna vissa dagar.

      • Det förstår jag. Om jag hittar riktigt bra gössjöar som inte är exploaterade så lär jag hålla tyst.

        Jag har samma erfarenhet, lustigt. Nu i veckan så har Sandeel slug varit outstanding när inget annat funkat. I övrigt har jag faktiskt gått ner till 7″ fin-S istället för mina vanliga större Westin. Kanske ska gå tillbaka igen. Tack för infon!

Kommentera

