Premiärtur med Trackerbåten & 90+ gösar.

För cirka en vecka sedan såldes gamla båten. Nu har jag fått chansen att fiska med ett skepp utan dess like och helt ärligt är jag djupt imponerad över denna maskin, jag kan verkligen inte tänka mig en bättre båt att fiska ifrån. Igår skulle jag försöka mig på att lura dom pelagiska gösarna för första gången med nya farkosten, till en början var jag ganska orolig över att det skulle bli problematiskt att få stopp på maskineriet när man väl hittat en fisk att parkera över. Ett problem som jag snabbt kom underfull med att jag inte hade någon som helst anledning att oroa mig för, motorn på 80hk puttrar på klanderfritt i låga varvtal och när man väl slår i backen så stannar ekipaget upp förvånansvärt snabbt.

Tracker Pro Guide V-16 WT med ny dragbil.
IMG_8592
Det som jag är mest nöjd över med båten över lag är dom helt enorma ytorna. Trots den relativt stora pulpeten så är det grymt mycket yta i båten, mycket tack vare den fantastiska bredden på 224cm vilket också gör båten väldigt väldigt stabil.
IMG_8583

Kontoret för dagen är uppriggat och nej, en bättre setup för det pelagiska vertikalfisket kan jag heller inte tänka mig… Den enda justeringen som kommer göras är att HDS-5an kommer bytas ut mot en HDS-7 i dagarna.
IMG_8575

Sjukt stilig båt som fler höll med om, sjön var proppfull med båtar och det var flera båtar som kom fram för att inspektera farkosten med stora ögon.

IMG_8582

Och  fisket då? Jo det måste jag väl påstå gick långt över förväntan, nytt ekipage, ny setup med ekoloden samt nya inställningar brukar kunna ställa till det. Med dagen som facit kan jag dock konstatera att pricken över i:et är ett faktum. Redan efter en halvtimme har jag kunnat parkera över 5 ytliga ekon som samtliga valde att sluka jiggen utan större tveksamheter. Storleken och kvalitén på korten är inte mycket att hurra för men det är roligt när dom är på hugget, de 10 första fiskarna ligger mellan ca 3.5-5kg.
IMG_8531

Och visst skulle båten invigas med några större grisar också, denna fisk stod över ett grundare område som var helt tomt på betesfisk, en lång pjäs som bjöd på en helt brutal kamp. Den 12e gösen för året över 7kg med sina mäktiga 93cm. För övrigt den 20e gösen över 90cm den här säsongen, japp – jag slår mig faktiskt lite över bröstet för det här året har fan varit kanon så här långt!
IMG_8533

Klockan har nu slagit middagstid och i sedvanlig ordning så blir fisket trögt – riktigt trögt. Hettan som nu är ohållbar tar nästan knäcken på mig och jag funderar en kort stund om jag ska avsluta för dagen och vända hem åt. Den tanken avslås dock ganska snabbt och jag hivar i mig ordentligt med vatten och tar en sovstund på 1½ timme istället. Ibland lönar det sig att vara envis för när jag vaknat upp ur min skönhetssömn verkar gösarna vara på hugget igen.

Skapligt svårt att urskilja fisken när det bitvis ser ut så här… ???
IMG_8574

Nu händer ett av dom mest irriterande momenten när man vertikalfiskar efter grov gös som står pelagiskt. Tre!! gånger står jag perfekt parkerad över ett monstereko när såna här smådjävlar rent ut sagt kommer underifrån och kniper jiggen framför nosen på den stora gösen. Efterföljden blir att den större fisken ofta skiter ner sig och sticker som ett skott! %¤#”/#&!
IMG_8552

Dessa tre ekon var riktigt fina och hade jag fått chansen att kroka fast en av dessa hade det garanterat blivit en trippel i sjuor!

En handfull gösar som också är stöpta i samma form som morgonens fiskar landas innan det är dags för en till gris. Den här fisken hade redan hunnit fylla på matförrådet ordentligt och var i riktig toppkondition.  91 tjocka centimeter och 7.4kg.
IMG_8571

En premiärtur som måste summeras som fantastisk och vilken maskin!! I could not be happier at the moment! Ett stort jävla fett tack till alla ni som gör mitt fiske mycket roligare och enklare! Robert på Mojoboats, Mads på Savage-Gear, Lowrance, galna Robbo, Fiskenyheter.se och alla ni som hänger i och läser det som skrivs här! Antalet läsare ökar för varje dag som går och det – det är roligt som satan!

Ha det lika bra som jag gott folk!

/ Rikard Jonsson

One response to “Premiärtur med Trackerbåten & 90+ gösar.

  1. Pingback: Värtan Cup 2013 | Team fishseekers blogg·

Kommentera

