Gösar på språng!

Ett par dagars fiske har det blivit,

I fredags begav jag mig ut tillsammans med min broder och hans arbetskamrat, nytt och oerfaret folk i båten brukar oftast betyda lama mothugg men idag var det inte mothuggen som var problemet. Jag kan helt ärligt säga att jag aldrig haft en jävligare dag i jakten på gösen. Vi fick upp gott om eko men sånär som på varenda fisk verkade ha maratonsimning där nere i djupet, det var praktiskt taget omöjligt att kunna stanna på en fisk. Dom få fiskar som faktiskt stod stilla var också trögare än någon annan dag i år. Trots det lyckades vi få ett gäng gösar ( två var tror jag ) varav en skaplig fisk som låg nära till 6kg.

Frustrationen byggs lätt på en sån här dag.
IMG_8129

Till slut parkerade dom för en kort stund och även brorsans arbetskollega lyckas dra två gösar, riktigt fina fast i mindre kaliber.
IMG_8163

guiding my brother with friend

IMG_0501

Brorsan skulle inte visa sig sämre utan lyckas lura en lite bättre fisk.
brother

När dom är så här mycket i farten har man ofta in lång tid på sig att lura dom till hugg, vilket ofta också är riktigt svårt. Vi hade ett par riktiga fläskekon denna dag men dom få som stod stilla ratade det mesta,

Dagens största föll för kaptenens Savage-Gear Sandeel, höll jiggen helt blickstilla som resulterade i ett brutalt påslag vilket var roligt.
IMG_8143

Hoppas dom inte är allt för besvikna över både mitt humör och det sega fisket, det går alltid fler tåg!
Dag två, dags för ny sjö tillsammans med Peter. En större sjö vilket gör det svårare att lokalisera fiskarna, en sjö som också håller fruktansvärt mycket betesfisk som gör det besvärligt att se både jiggen och fisken bland all smörja. Idag såg vi också väldigt mycket fisk som stod precis i anslutning till dessa stora massor vilket vanligtvis brukar vara ovanligt i mina ögon.

Peter med sin brutna handled tar dagens första, dom som står parkerade på 4-6 meter brukar vanligtvis vara väldigt svårflörtade men den här taniga fisken skulle med all säkerhet till och med valt att sluka en Berkley Rippel Minnow ;);)
IMG_8168

Idag gick ovanligt många fiskar loss efter krokning, jag tappade tre ordentliga fiskar, Peter tappade två? om jag inte minns fel. Dessa ekon som står parkerade likt stockar nere på 10 meter är vanligtvis fiskar av bättre kaliber vilket inte är bra för självförtroendet…

En som jag dock lyckades kroka och hålla kvar, föll i smaken för min Sandeel i Real Pearl färgen, återigen en 7a som verkar vara vikten för mig detta år.
7.310g 94cm.
IMG_8177

IMG_8173

En handfull fiskar mellan 4-6 kilo fångas under en dag som hade varit riktigt bra om vi landat våra tappade fiskar, en fisk över 7 kilo ska man dock alltid vara glad för! Peter lägger vantarna på den sista fisken för dagen och dom verkar vara på hugget i den här sjön för tillfället. Här ses vi nog nästa gång också alla gösar!

IMG_8160

IMG_8178

Massor på gång framöver! Först kommer Danska Fisk&Fri för att göra reportage. Kort därpå kommer en knasig göteborgare också med ett dansk anhang för lite tokigheter, kul ska det bli och hoppas att fisket fortsätter leverera fina fiskar! Fler roliga saker på gång, men dom tar vi då! 😀

Ha det och tack för att du läste!

/ Rikard Jonsson

Kommentera

