.Ge Fan I Våra Vatten.

Erik Ohlsson är inte bara gitarrist i bandet Millencolin utan också mannen bakom projektet ”Ge Fan I Våra Vatten”. I det senaste avsnittet på tuben, påpekade Erik något som i mina ögon tillsammans med dagens teknik kommer utrota sjö efter sjö. Alla vet vi hur små dessa storgösvatten ibland kan vara, och nätfiske är i min mening något alldeles uråldrigt som inte borde bedrivas i dessa små sjöar. BRA ERIK!

Igår pratade jag med en god vän på telefon och inte helt oväntat kom vertikalfisket upp i tråden, han påminde mig om ett par saker vi pelagiska vertikalfiskare ofta glömmer. En sak som vi ofta missar eller kanske inte ens har tänkt på är ”vad händer egentligen när tekniken hamnar i fel händer”? Vad händer när den här teknologin blir så billig och effektiv att den vanliga ”Svensson” kan använda sig utav den? Många av dessa ”vanliga svenssonfiskare/polacker” osv som ännu inte har lärt sig innebörden av C&R till exempel. Även om vi ”seriösa” sportfiskare som bedriver denna sorts teknik tänker på C&R, byter sjö ganska ofta för att hålla nere fisketrycket, så finns det också dom som inte gör det, som säljer, ger bort, ja gud vet vad dom gör med all fisk. Personligen så gör det mig rädd, och inte dugg intresserad av att se eller höra något om hur en bra fisk ser ut på ekolodet t.ex. När dessa slaktare kommer ha det svart på vitt kommer det i mina ögon vara döden för gösen i dom flesta vatten. Gör det mig till en egoist eller en sportfiskare som är övertygad om att det här kommer bli döden för många av våra svenska gösvatten? Vad anser ni? Och hur ska vi förhindra att dessa sjöar, som ofta är HELT obevakade, ibland utan några som helst regler för mått osv blir totalt sönderfiskade av mindre vetande? En trend som jag tyvärr redan ser är på väg i flera av dom sjöar jag fiskar i…

Personligen så ser jag faktiskt ingen annan lösning på problemet än att börja arrendera vatten som jag var inne på tidigare här på bloggen. Sorgligt men precis som med jakten så tror jag att det är dithän vi är på väg.

Här kan ni se mer av Eriks avsnitt på youtube. Ge Fan I Våra Vatten avsnitt 4.

3 responses to “.Ge Fan I Våra Vatten.

  1. Tycker din oro är överdriven. Inte skulle en ”Svenssonpolack” köpa dyr teknisk utrustning och anamma sig kunskapen för att bedriva effektivt vertikalfiske.

    Har du något exempel som underbygger oron?

    • Jo jag vet om ett antal exempel på folk som redan nu anammat tekniken och samtidigt nackar precis allting dom får upp. Vem eller vilka tänker jag inte gå in på av hänsyn, personligen tror att min oro är berättigad. Men som jag skrev i texten så är det bara vad jag tror, mycket tack vare dom exempel som jag sett med egna ögon…

  2. Så enkelt kommer det nog aldrig bli.
    Sen tror jag att ni som bloggar spär på det hela, hur ofta läser man om mindre lyckade pass på din blogg.
    Eller du kanske aldrig misslyckas????

    Pera

Kommentera

