Soloräd efter monstren i djupet!

Igår var det dags igen, ut och slåss mot vinden i en sjö jag ofta fiskade i förra året. Nu är det ju skillnad när man vet vad som väntar men ändå hytte jag med nävarna och svordomsramsorna flög hej vilt åt vädergudarna emellanåt. Som tur var slapp jag en hel del utav regnet och hade lyckligtvis en hel del träffar på läsidan av sjön.

Och visst skulle gösarna visa sig vara på hugget även denna morgon. Tidiga mornar och eftermiddagar verkar som jag tidigare sagt vara tricket nu för tiden.
IMG_7509

Redan ganska tidigt under dagen så landas ännu en fin fisk på 7+. Fruktansvärt roligt att se den här sjön leverera såna här exemplar. Det var dock precis med sina 7.100g.
IMG_7569

Inom kort har jag landat ytterligare två riktigt fina fiskar som valde att sluka Savage-Gear Sandeel i Real Pearl 20cm.
IMG_7496
Skit på linsen!!

IMG_7515
Fisken klarade sig utmärkt trots blodet, även om stingern sitter väldigt löst i en gäle kan dom blöda ganska ordentligt. Fisken stack ner i djupet och jag såg inte till henne på hela dagen så nog gick det bra. En kort stund senare får jag besök av en man som sett mitt fiske och nyfiken undrar vad jag fiskar med, han fiskar mer traditionellt vertikalfiske med ”bottombounce”. Han fick ett gäng Sandeels av mig som han senare kom fram och tackade återigen väldigt mycket för, dom hade visst levererat gott om gös för honom också.

I veckan som var fick jag Savage-Gear Vertical Kit för att testa hur dom jiggarna fungerar på våra svenska gösar. Den innehåller b.la. den mer traditionella v-tail vertikaljiggen liknande dom som  finns hos Lunker Citys Fin-S, Fairpoints Westin Twinteez m.fl, men också en version med en större paddel och en mindre sådan. För ca 250 buck får du följande,
30st Jiggar i kanonfärger och format.
5st ”Stand-up” Jiggskallar med 3.0 – 2x20g – 2x24g – 1x28g
5st sylvassa stingerkrokar 6.0
IMG_7529

IMG_7532

IMG_7535

IMG_7538

I mitt tycke ett riktigt bra prisvärt kit och egentligen har du tillsammans med en bit flourocarbon eller flätlina allt du behöver den här boxen! Inte förvånande levererar den här jiggen ovan ett par riktigt fina gösar under dagen.
IMG_7591

IMG_7620

IMG_7603

IMG_7589

Dagen summeras med flera fina fiskar över 6kg och en gris på 7.1kg. Nu borde jag ha skramlat ihop kvoten som krävs innan en 10+ kommer, än sak är dock säker – jag kommer nöta vidare mot mitt mål.

Jag har fått massvis med förfrågningar angående mina inställningar till ekoloden som jag använder. Allt jag kan säga är håll utkik på bloggen framöver så kommer jag dela med mig av det också, i nästa nummer av Predatorized kommer ni kunna läsa en ännu mer invecklad artikel om mig och mitt gösfiske. Allt från hur fisken syns på ekolodet till vilken dimension jag använder på min flourocarbontaffs.

Go go go get the biggies boysngirls!

/ Rikard Jonsson

Kommentera

