Morgongösarna var vakna idag också.

Idag var det kalas inbokat kl 13 så bestämde mig att ta ett snabbpass med Niklas. Upp i ottan och påt igen!

Blir ni förvånade när  jag säger att Savage-Gear Sandeelen levererade i vanlig ordning?
sandeel does it

Troligtvis inte, men faktum är att jag fått det nya Fireball Kittet från Savage-Gear, gösarna var trögare än vanligt och vi fixade därför ett par björknor för att se om dom tröga gösarna suger i sig ett stillastående naturligt bete men fortfarande ryggar många fiskar så fort vi närmar oss med betet. Några juniorhannar landas innan jag får en skaplig runt 4kg.

4a

Niklas är trött och precis som Peter ligger en tupplur aldrig lång bort. Medans Niklas sover tungt i fören på båten får jag ett riktigt fint eko på 8 meter, Fireballen med björknan närmar sig sakta ekot och till slut får jag en reaktion från fisken som skjuter upp ett skott och nyper björknan med ett sinnesjukt hugg, mothugget blir fatalt och fisken sliter sig kort därefter. Jag vevar upp den tomma fireballen och sänker snabbt ner Sandeelen på fisken som står kvar på 4 meter, risken att det är en gädda är stor med dessa spikraka stigningar och dunderhugg, dessa visar sig dock vara en ganska fin pjäs på 6.240g och 88cm. Denna gång är hon lite mer försiktig i stigningen men ett par sidledsförlyttningar av jiggen gör att det brakar loss i Komodon igen. Riktigt roligt att man lyckats även när man redan misslyckats så att säga.

1

Niklas vaknar till liv när jag tvingar honom att leka papparazzi för ett tag, lika bra var nog det för en kort stund senare är det dags för honom att släppa. Återigen gör sänks Fireballen, fördelen med naturligt bete är att du kan hålla det helt still tills du ser att fisken fått syn på betet. Därefter är det bara hålla helt stilla och huggen kan antingen vara av massiv kraft, eller tvärtom, ibland känner du knappt att gösen har betet i munnen, trots det att fisken kan vara stor. Ge då fisken slaklina innan du förbereder dig för mothugget. 5.740g

nik

Dagen avslutar Nicke med att ta en mindre fisk som ändå bjöd upp till en bra flamencodans. En frontad fisk är alltid en fin fisk 🙂

frontning

Men så här ser egentligen en gös i 3.5kgs klassen ut.

normal

4 timmars fiske, helt okay skulle jag säga!

Ha det gott allihopa och tack för ert stöd! Bloggen har nått helt otroliga siffror på senare tid vilket är enda anledningen till att jag ligger med rödsvullna ögon och skriver detta. SÅ SJUKT ROLIGT!

Ciao!

/ Rikard Jonsson

2 responses to “Morgongösarna var vakna idag också.

  1. tja! Bra fiskat!! En fundering. Tänkte pröva sandeelen då jag har några ex hemma sen tidgare. Hur tacklar ni stingern för bästa krokningsförmåga. Finns ju en liten ögla på undersidan men på era bilder ser ni ut att ha fäst stingern i övre öglan. Vad har funkar bäst?
    Mvh Kristoffer

    • Tjena Kristoffer, här näst kommer ett inlägg där du ser hur jag tacklar stinger, sätt den så långt fram som du möjligen kan… 9/10 gånger hugger gösen skallen för att döda bytet. Bakdelen på ofta väldigt slitna jiggar brukar vara helt intakt… / Rikard

Kommentera

