Äntligen ett frispel från gösarna.

Dagens pass satt långt inne, utlovade byvindar med 10 m/s är inget vidare ideal för en pelagisk gösfiskare. Hur som haver skulle morgonen vara lugn så vi satsade på en tidig avfärd. Vinden uteblev ända fram tills middagen och gösarna som var helt utlekta var på språng!

Redan på morgonen slet några gösar nästan spöna ur händerna på oss, något som den senaste tiden inte varit direkt vanligt. En hel del gösar i juniorklassen ville smaka gummi som aldrig förr i ottan.

Namnlöst-5

IMG_6680

Niklas startade dagen med att öka på sitt PB och självförtroendet kan man nästan ana av hans blick. Det skulle trots den förbannat fula kepsen visa sig vara välförtjänta kommentarer som flödade ur käften på honom efter denna gös. Efter att ha landat ytterligare ett par i lättviktsklassen så ökar Niklas på sitt PB  till 4820g, jag kan ju inte påstå att kommentarerna  minskade…

IMG_6729

En kort stund senare var det dock dags för guiden att visa vart skåpet ska stå, Savage-Gear Sandeel levererar som aldrig förr och gösarna stod och väntade på riktigt behagligt djup idag. En sargad gös på 86cm och 6650g.

Namnlöst-3

Namnlöst-1

IMG_6768

Namnlöst-2

Av någon anledning blir det tyst i fören och ekona tynar som vanligt ut efter morgonrycket. Att stirra på dessa enheter tillsammans är dock inget som gör mina ögon trötta, herregud vilket skön kombo jag har hittat. Tack Sören, Thorbjörn, Pontus samt onämnda för hjälpen med inställningar och tips m.m.

IMG_6739

Namnlöst-4
100% focus på prylarna under passet är a & o för ett lyckat fiske.

Ett par mindre gösar landas innan det är dags för mig att ta nästa fisk. Fisken står på 5.5 meter och gör inget större utslag på ekolodet. Jiggen sänks och som från ingenstans förvandlas det gula strecket till ett sjuhelvetes eko,  jiggen stannar av två meter från fisken när jag märker att den ”känt av” jiggen. Det är nu pulsen kommer för oss pelagiska vertikalfiskare, när man märker att en fisk är stor, sättet den stiger på, inspekterar jiggen både länge och väl… Fisken följer med upp till 2 meter där den sluter samman med min jigg, jag håller jiggen blickstilla när det brakar loss i schabraket. Niklas och alla andra boende runt sjön vet hur det lät när huvudet på fisken fick syna ytan. ÄNTLIGEN! ger mitt förbannade skravlande och nötande resultat, som jag kämpat för en ordentlig fisk. Ännu är det ett tag kvar till 10an men den tar vi nästa gång!
90cm 8280g.

stora

IMG_6711

IMG_6720

IMG_6724

IMG_6726

Ganska snart uppenbarar sig ett nytt eko långt ut på SIn, nu står fisken riktigt ytligt och ett monstereko presenterar sig på 2.5 meter. Det ska visa sig att Niklas kommer få dra på sig smilbanden återigen. Nästa fisk är hans och han hinner knappt lägga jiggen överbord innan det suger tag i linan, upp kommer ett monsterhuvud och som på beställning lägger hon sig i håven. Fy fan, det är inte sant, 2 åttor på en och samma dag? Jag är helt övertygad om att denna är större än min då hon var lång som satan, när jag lyfter ur henne ur håven ser jag dock att buken inte kunde varit mer tom… 96cm och 7.820g synd men ändå en helt magnifik fisk som ändå måste anses som godkänt för att vara andra gången man är ute och fiskar gös pelagiskt. Fan vilken guide du hade idag mannen! Stort Grattis!

nicke stor

Bait of the day ( as usual ) – Savage-Gear Sandeel Slug. 28g Jig Head.

IMG_6804

 

Några mindre individer landas innan stormen och en trasig styrwire gör att vi vänder hemåt, tidigare än normalt men även gladare än vad man hoppats på. Nu är det dags att ladda krafterna inför Sebile Open i helgen. Det kommer bli hårt då många har tjuvstartat nere i Västervik i veckan…

Jag har för övrigt fått riktigt mycket om Savage-Gear Sandeel, och vart man köper den. Det gör man enklast hos Mieko-Fishing HÄR! Dom har ett riktigt bra utbud av Savage-Gears alla artiklar.

Kör hårt!

/ Rikard Jonsson

One response to “Äntligen ett frispel från gösarna.

Kommentera

