Göspremiär.

Idag åkte jag för att besöka en ny sjö, kanske inte det allra smartaste att göra på första passet för året men men. Som vanligt är förväntningarna höga men vi alla vet hur svårt det är att fiska in nya sjöar. Dagen startade bra med en fisk redan efter 20 minuter, en fisk i 2kgsklassen som bröt ut en värre svetslåga än en 10kgs på ekolodet, varför? ja det vet jag inte.

Årets första gös är alltid roligt 😀
asdasd

Dom timmar som sedan följde är en historia många av oss pelagiska vertikalfiskare känner igen, blint stirrande in i en skärm sånär som på några fåtal ekon. Dom närmsta 5 timmarna kan jag nog räkna på en hand hur många ekon jag lyckades lokalisera.

Efter närmare 8 timmar får jag äntligen ett riktigt fint eko över 12 meters djup, fisken står placerad på tre meter och jag sänker min Savage-Gear Sandeel. Så fort jiggen har passerat 1 metersgränsen förstår fisken vad som är på gång och stiger som på beställning. Denna fisk tvekar inte en sekund och svalde nästan Sandeelen med ett helt sinnessjukt hugg, den hade huggit så brutalt att jiggen satt i svalget gälarna men jag lyckades och efter knipsande av krokar osv så får den återgå till sitt rätta element. Kul att se att den fortfarande var riktigt pigg.

asd
6.540kg

Shit vad nöjd jag var och det var länge sedan jag var skakis i benen efter en 6kgs gös. En drömgös på 10kg absolut men denna fisk var som William Moberg skulle säga ”sååååå fiiiin” För det var hon, ett praktexempel på hur en riktigt ståtlig gös ska se ut!

Nu minns jag varför jag älskar pelagiskt vertikalfiske igen, tack långa vinter!

Vid det här laget ligger jag helt utmattad och kan knappt hålla ögonen öppna så ha överseende om inlägget verkar en aning osammanhängande eller nått, nu laddar jag krafterna! Ha det så jäkla gott allihopa så ses och hörs vi!

/ Rikard Jonsson

Kommentera

