Tips på gös i Mälaren.

Då har jag försökt hjälpa några fiskekompisar från fiskesnack.com att lägga ut några ”hotspots” för gösfiske i Mälaren. Hur man fiskar vet säkert de flesta men tänkte fortfarande ge lite tips på det som fungerat klart bäst för mig.

Färgen som fungerat absolut bäst för mig är ”Pumpkin Perch” ni ser den på bilden nedanför. Många använder ofta enligt mig alldeles för lätt skalle. Jag har aldrig lättare än 30g huvud oavsett djup, får för mig att en 30g skalle avger mycket mer vibrationer och lockar oftare den allt trögare gösen till hugg. Köp aldrig stingers utan bind den själv med trekrok och enkel flätlina.

Håll jiggen still!! Ha kontakt med jiggen hela vägen ner till botten och gör inte några större rörelser, dunka ner den i botten (kontakt hela tiden, gösen hugger 9/10 gånger när jiggen är påväg ner eller när du håller den helt still. Lyft försiktigt upp jiggen ca 30cm ovanför botten, håll den där i 5, 10 sek och sen dunka ner den igen.

Många känner säkert redan till dessa ställen men för dom som inte gör det kan jag bara säga varsågod och lycka till. Återkom gärna och berätta hur det går. Det finns många fler ställen där jag fått gös men dessa räckte alldeles utmärkt för mig förra året.

Gös 6.4 kg tagen i mälaren

 

Ut och fånga lite gös nu! Skitfiske på er!

Kommentera

