7.3 Kilosgös.

Sommarens två enda semesterdagar fick utgöra två ordentliga fiskepass. Drömgösen uteblev tyvärr ändå men nu känns det som att man fått in snitsen på att hitta fisken med hjälp av ekolodet riktigt ordentligt.
Torsdagen inleddes ganska snabbt med att jag och grisslaktaren fick träff på en fisk redan efter 5 minuter. Detta visades vara en riktigt bra fisk på 7.26kg. Bådade gott inför dagen men ack så fel man kan ha, efter denna fisk tog det säkert 2½ timme innan vi fick en riktigt bra fisk att släppa på igen.

Det sägs att man liknar kommissarie Becks granne med dessa glajjer?


Macke med en fin fisk runt 4.5kg

Väldigt långa sträckor såg det ut så här på ekolodet. Ändå så har jag väldigt låg känslighet inställt på lodet… Det är ganska svårt att urskilja en bra fisk ut detta…

Trevligare när det ser ut så här…


Tyvärr så bonkas det ordentligt i den här sjön och alla har inte samma tur att dela öde som min fisk
här.

Vi med flera har märkt hur otroligt sönderfiskat det har blivit i sjön på bara 1 månad… Nu vet vi att allt inte beror på att det bonkas fisk utan helt enkelt att fisketrycket har ökat enormt. Nu ligger det även en hel del med nät där vi brukar hållas.
I slutet av dagen hade vi landat 10 fiskar, 9 st låg alla på runt 4kg och det var en större fisk som utmärkte sig.

En mycket trevlig dag på sjön förutom att det blåste upp till 10 m/s efter klockan 12. Samtliga väderprognoser valde att visa 1 till 2m/s… Vilka sidor använder ni er av när ni ska kolla väder och vind?

Dag två var farsgubben och kusinen Joel med ut på en sväng. Vad jag tror så har jag blivit bättre på att lokalisera större fisk på lodet, det behöver inte krävas mycket för att vara en stor fisk, bara man vet hur ekot ska se ut. Totalt så släppte vi säkert på 30 fisk som gav stora och klara ekon den här dagen, tyvärr gjorde nog det strålande vädret att dem var mycket sega och inte alls huggvilliga.


Båtbyggarn lyckades kroka två stycken stöpta i samma storlek runt 4kg.
Grattis till nya personbästa farsgubben!

Kusinen som aldrig fått gös förut hade väl ett helt ok pass med gösar på 4.1, 4.2 och avslutningsvis 4.3kg
Grattis sa jag och förklarade att det är få förunnat med en sådan svit om man aldrig fångat gös förut 😀


En glad kille som till och med skakade lite efter första fisken var landad.


4.1kg andra gösen någonsin.

Som sagt så var alla stöpta i nästan exakt samma form och storlek idag. Ett par fiskar vi släppte på syntes dock att de var bra mycket större men inte särskilt huggvilliga.
Nu väntas storken komma hem till mig de närmsta två veckorna så jag tror att det blir lugnt med fisket ett tag framöver. Bara ett tag så klart…

Skitfiske på er så länge och om det finns någon som vill diskutera tips och tricks eller som skulle vilja haka på någon gång så var inte rädda att höra av er till oss!

One response to “7.3 Kilosgös.

  1. Bra rapport. Tyvärr hade jag i te möjlighet än att komma ut med dig ännu… Ang väderprognosen så har jag kollat flera ggr i flera olika och det stämmer sällan precis. I stort sätt så brukar det stämma ungefär typ molnigt/soligt vindstilla/ blåser mycet. Jag chansar när jag känner för det. Ibland fick jag bra när det skulle ha varit dåligt o tvärtom. Ha det bra, Eitan

Kommentera

