Abborremete i småsjöar

I torsdags for jag ner till Linköping och de små ”gölar” vi har på jaktmarken. Tanken var att försöka meta upp lite grov abborre. För tre veckor sedan gjorde vi ett försök men då lekte abborren för fullt. I dessa små tjärnar har det fångats abborre över två kilo… en sådan tappade jag även denna dag…

Det finns värre sätt att spendera en torsdag eller vad säger ni?


Betesfisk i form av braxen, löja, mört och sarv.


De högg alldeles intill land…

Efter att jag tappat vad som troligtvis var mitt livs abborre på helt vanlig metmask var jag nära att ge upp. Jag hade än så länge endast krokat ett par matfiskar men ingen nära kilot. Den närmsta timmen händer det inte mycket alls när flötet plötsligt börjar vandra i sidled… äntligen en skaplig som snöpligt nog vägde 0,99…


0.99 och som ni ser hade den inte hunnit äta upp sig alls efter leken…


Färgerna är helt otroliga på vissa ”tjärnabborrar”


Grisjägarn Marcus var också nära till kilot… 0.86

Tyvärr blev det inga kilosborrar men efter att ha tappat mitt livs abborre måste jag bara ner dit snart igen. Säsongen 09 lyckades vi få 8st över kilot på en och samma förmiddag. Det märktes att en eller ett par veckor återstår innan de verkligen är på hugget. Lovar att det kommer en rapport med några kilosabborrar inom en snar framtid…

Glöm inte att även följa oss på facebook. Klicka här —-> fishseekers.se

skitfiske på er!

3 responses to “Abborremete i småsjöar

  1. Hej,

    Har ni några tips på vart man kan fiska borre kring Linköping?
    Flyttade till linkan i vintras och har bara hunnit testat roxen än så länge och där verkar det mest bara finnas gädda.

    Mvh Johan

    • Tjena Johan! Kul att du subscriba på bloggen. Roxen håller mycket storabborre också. Vi har tagit mycket abborre runt kilot, största på 1.49 tror jag… Har du båt? Annars kan jag tipsa dig om att prova i stångån, antingen inne i segelbåtshamn eller i mynningen, dock inte från bryggorna då fiskeförbud gäller där, går att stå på ”sidan” och kasta mitt ut i ån. Annars kan du bege dig till motala ström som mynnar ut i roxen. Meta med små död löja eller stor mask så har du stor chans att lura kilosabborren.
      Återkom gärna hur det gått för dig!

      Mvh Fishseekers

  2. Tack för ditt svar!

    Jag har en båt i Kungsbro, så har du andra tips är dom varmt välkomna.
    Än så länge så har vi inte riktigt haft så bra fiske på Roxen som jag hade hoppats på!

    Mvh Johan

Kommentera

