Morgonpass!

Trots kulingvindar begav jag mig ut på ett morgonpass tillsammans med en gammal arbetskamrat. Tanken var att vi skulle bedriva lite Jerkfiske efter gädda. Sydliga stormvindar som blåste rakt över grunden gjorde det dock väldigt svårt. Vi fick söka oss till en ö och lägga oss på läsidan i förhoppning om att lyckas kroka något.
Bestämmer mig för att sätta på en Phantom Tail, ett riktigt fint bete som man måste jerka ganska speciellt för att det ska få en bra gång.  Eitan, som förre arbetskamraten heter sätter på en homemade jerktail i rödvit färg.
Jag får kontakt med en fisk ganska snart men tyvärr var mothugget alldeles för dåligt i blåsten. ( går ju alltid hitta något att skylla på )
Ett par kasst senare åt samma håll så krokar Eitan den här. Troligtvis samma gädda som var på mitt bete tidigare.

Jag fick ett monster!

Eller kanske inte… Vinden tilltar och vi åker hemåt. Innan vi lägger till fiskar vi av en vassrugg
i närheten till upptagningsplatsen. Jag slänger iväg samma Phantom Tail rakt över ett näckrosbälte, rycker till ett par gånger, vrider på huvudet för att spana in nästa vasskant som kanske hinner fiskas av innan vi åker. I ögonvrån ser jag, samtidigt som jag hör ett ordentligt plask hur en skaplig fisk tar Fantomen. En ganska kort fight med en gädda i bra kondition. Återigen ett bevis på hur viktigt vevstop är!

7.2kg och 105cm lång släpptes snabbt tillbaka.

Den här gången blev jag utan min vapendragare och team fishseekers andra hälft Peter. Vi kommer åka ner till
Västervik på Lördag för att utforska vattnet där tävlingen Pike Open kommer hållas den 23/24 Oktober. Det kan bli så att vi gör ett par kasst också… man vet ju aldrig 😉

Tack Eitan för en trevlig fisketur, och lånet av en fin Phantom i grym färg!

Och tänk på om du ger någon en fisk och blir han mätt hela dagen, men om du lär någon att fiska och så blir han mätt hela livet.

/ Skitfiske R

Kommentera

